De damestasLadies’ bag

Als we het hebben over kunst, dan willen we altijd op een bepaalde manier geraakt worden. We willen de werkelijkheid, die saaie realiteit een nieuwe wending zien krijgen. We gaan nadenken hoe dingen nu in elkaar zitten. Een nieuw blikveld als het ware.
En kan dat met zoiets praktisch al, in dit specifieke geval, met damestassen?
Ik zeg volmondig: ja. Want zoals ik dadelijk duidelijk maak, staat de damestas aan de basis van onze beschaving. Sterker zelfs, het is de reden voor ons bestaan!
Er zijn drie belangrijke eigenschappen als we het hebben over damestassen: vorm, functie en persoonlijkheid.
Een damestas heeft een bepaalde vorm, die los kan staan van zijn functie. Het oogt dus soms mooi, maar praktisch is het totaal niet.
De oorspronkelijke functie van een damestas is het opbergen en mee kunnen dragen van objecten. Hier kom ik zo nog op terug.
En de persoonlijkheid. Past een tas wel bij een bepaalde persoon? Is er een match met een persoonlijkheid van de drager en de tas. Zoals er op elk potje wel een deksel past zo is er voor ieder mens wel een tas. Onthoud dit goed, dit allesoverkoepelende aspect van de tas is uiterst belangrijk.
Om terug te komen op de functie: het kunnen opbergen van objecten. We weten allemaal dat de opbergruimte van een damestas vele malen groter is dan de buitenkant doet vermoeden. Wat daar allemaal niet in kan verdwijnen en soms ook weer opgediept kan worden. De sleutelwoorden zijn hier wellicht de Douwe Dabbert knapzak.
Er is gewoonweg niets wat niet in een damestas opgeborgen kan worden. Van mascara tot brillenkokers en encyclopedieën tot echtgenotes aan toe.
En nu komen we bij de kern en de conclusie van dit praatje over damestassen. Als we zien dat er voor iedereen wel een tas is, en dat deze tassen echt alles in zich kunnen herbergen, is er slechts een onontkoombare conclusie mogelijk: het hele universum, met alles erop en eraan, is in werkelijkheid een damestas!
En dan heb ik het nog niet eens over de vraag: en wie draagt die handtas dan wel?