Het maken van ‘Colin’

In enkele stappen hoe ‘Colin’ tot stand kwam:

Eerst een ruwe opzet met gewoon potlood op gekleurd papier. Hier bepaal ik de plaats van het figuur in de tekening (m.a.w. de compositie). In deze fase bijna geen details want die zijn nu nog niet belangrijk. De vorm is nu belangrijker. De opzet komt van een redelijk bekende foto van de te vroeg overleden auto-coureur Colin McRae

 

 

 

 

De vorm staat en het invullen begint. Nu zijn er verschillende manieren om een pasteltekening op te zetten en ik kies meestal voor de stukje-bij-beetje manier (daar zal vast wel een hele mooie naam voor bestaan, maar zo is het ook duidelijk). Een andere techniek is om de tekening in grote lijnen met vlakken in te kleuren en daarna de details in te vullen. Hier heb ik met wit pastel heel erg losjes de lichtval aangegeven, maar voor de rest werk ik van linksboven naar rechtsonder op detail-niveau naar beneden.

 

 

 

 

Weer een stukje verder en het gezicht komt nu echt uit de verf.

Deze tekening komt van, zoals eerder gezegd, een foto en er zijn mensen die het natekenen van foto’s iets van ‘oplichterij’ hebben. Want het is ‘slechts’ natekenen. Maar ik vind dit een oeverloze discussie. Er zijn er ook weer die vinden dat je alleen met olieverf mooie effecten kunt bereiken en niet met acryl. Of dat je alleen op zelf geprepareerd doek moet schilderen of dat je alleen mag tekenen als het volle maan is op de derde dinsdag van de maand.
Kortom, iedereen weet het beter en wat ik probeer te zeggen is dat je raad moet aannemen als je voelt dat het bijdraagt aan jouw groei als tekenaar. Zo niet, dan moet je vooral doorgaan met waar jij (of degenen waarvoor je iets creeert) je lekker bij voelt.
Soms kan het zo simpel zijn…

 

 

 

 

De potloodlijnen van de basisschets worden vervangen door dunne pastellijnen (met pastelpotloden) en vervolgens worden de vormen met pastelkrijt (zwart en wit) vorm gegeven. De basis mag dan een foto zijn, het op papier zetten blijft toch een afweging van de tekenaar en die mag gerust afwijken van het origineel.

Overdrijf gerust schaduwen en hooglichten, daardoor wordt de tekening verassend anders.

 

 

 

 

Uiteindelijke resultaat.

Na fixatie alleen nog wat witte puntjes bijgewerkt omdat die iets te veel waren weggevallen.
Tijdsduur: ongeveer 2 dagen (maar dit uitgespreid over veel te veel weken. 😉 )